Monday 13 April 2009

Bericht van Tatou (VI)


Vrolijk Pasen!!! Very Happy:D Ik hoop dat het goed met jullie gaat. Ik las dat het in Nederland al echt lente begint te worden, met lekker warm weer en bloeiende bloemen en vogeltjes. Ik ben blij voor jullie! Wij hebben de afgelopen maanden alleen maar warm weer gehad. Heerlijk, dat zeker. Maar daardoor missen we nu wel dat fantastische lentegevoel, dat genieten van de ontwakende natuur en van alle nieuwe geuren, die geuren die elk jaar terugkomen maar die je ook elk jaar weer vergeet...

We waren dan ook helemaal niet in de paasstemming, en om de een of andere reden dachten we dat het pas volgende week is. Dom he... En we genoten nog wel van de mooie volle maan en het lampionnenfestival dat ze elke maand met volle maan hier houden, en we realiseerden ons niet eens dat dat iets met Pasen te maken heeft. Dus Aike had Nhung (dat is zijn nieuwe vriendin, je schrijft Nhung maar je zegt ‘Njoem’ ) al gevraagd of ze volgende week zondag vrij wilde nemen zodat we naar de kerk konden gaan en een paasbrunch konden eten en een mooie wandeling konden maken enzo. Nou, en toen kwamen we er vanmiddag achter dat het vandaag Pasen is... Oeps... Sad:(

Maar goed toen hebben we het vanavond toch nog goed gemaakt. Aike en Nhung gingen naar de markt en ze kwamen terug met allemaal lekkere dingen. Heel veel eieren, natuurlijk: gewone kippeneieren (daarvan ging Aike gevulde eieren maken, mmm! Smile:) ), en kleine kwarteleitjes met zwarte spikkels en vlekken, en ook vier hele gekke eieren. Het waren eendeneieren met daaromheen de bruine vliesjes van rijstkorrels, en van binnen waren ze zwart! Dat was omdat ze gefermenteerd waren ofzo, verrot betekent dat... En die gingen we eten, met sojasaus en gebakken uitjes en rijst, en dat was eigenlijk best wel lekker! En Aike maakte lekkere spaghetti en we hadden rode wijn, en tijdens het eten koken vertelde hij ons het verhaal van hoe dat ging met Jezus, dat ze hem dood wilden maken omdat ze het gevaarlijk vonden dat hij zo populair was en hun macht en regels niet accepteerde, maar na zijn dood kreeg hij nog meer volgelingen en toen gingen de mensen geloven dat hij een god was en ze vertelden het verhaal dat hij nadat hij was gestorven weer was opgestaan. Net als de natuur elk jaar in de lente! Ik vond het een mooi verhaal, en we luisterden ondertussen naar hele mooie muziek, daar zongen ze over hetzelfde verhaal. Het was de muziek van Bach, die had Aike gelukkig op z’n eipod staan.

Ik weet niet zeker of Jezus echt een god was of niet. Misschien wel een zoon van God, maar dat is niet zo raar want we zijn allemaal kinderen van God. Misschien dat hij Haar iets beter kon verstaan dan sommige anderen. Maar misschien werd hij na zijn dood ook wel echt een god. Heel veel mensen geloven dat, en ze maken beelden van hem en bidden naar hem en vertellen zijn verhaal. Dan wordt het vanzelf een beetje waar, denk ik.

Hier in huis hebben we ook een god. Hij woont in de keuken, bovenin. Hij zorgt voor het vuur waarop we koken en hij houdt een oogje in het zeil. Ik weet niet hoe hij heet, maar we noemen hem de god van de keuken, want dat is hij ook. En hij heeft twee rode lampjes, die we aandoen als we tot hem bidden en hem eten geven. Eerst bananen en toen de pompoen en vandaag gaven we hem een watermeloen. Ik mocht ook bidden. Ik nam de drie wierookstokjes tussen mijn poten, en boog drie keer, en toen deden we de wierook in het schaaltje naast de watermeloen. En we wensten de god van de keuken een vrolijk Pasen, maar ik weet niet zeker of hij wel wist wat dat is. Hij zal zich wel afgevraagd hebben waarom we zoveel eieren klaarmaakten! Wink;)

De kwarteleitjes gingen we niet opeten, maar verstoppen. Eerst was het de beurt aan Aike en mij om te verstoppen, en Nhung moest zoeken. Nou ze was heel goed, ze had ze alle tien binnen een kwartier gevonden. Zelfs de ene die ik onder mijn buik verstopt had! Wink;) Toen ging zij verstoppen en Aike zoeken, maar hij is niet bepaald de beste zoeker ter wereld dus hij deed er veel langer over! Maar met een beetje hulp vond hij ze uiteindelijk wel. En toen gingen we nog lekker kitkat eten, want Pasen zonder chocola, dat kan natuurlijk niet! Smile:)

Dus het was uiteindelijk toch nog een mooi Paasfeest. En verder bevalt het me ook prima hier in ons nieuwe huisje. Soms mis ik wel een beetje alle mooie tempels en de bergen van de afgelopen maanden. Maar ik vind het ook wel lekker om weer een eigen plekje te hebben. Alleen vervelend dat hiernaast een karaoke zit (oooh wat kunnen sommige mensen toch LELIJK VALS zingen! Very Happy:D), maar gelukkig hebben ze niet zo veel klanten, en alleen overdag, niet ’s nachts. En stom dat het internet het zo vaak niet doet. Maar verder gaat het heel goed! Ik heb lekker tijd om te lezen en te wandelen. Aike moet nu in de avonden werken in Danang, en dan gaat hij op zijn motorfiets daarheen, en overdag is hij bezig met schrijven of koken of met de houten boeddha’s, dus we hebben wel minder tijd voor uitstapjes. Maar ik zorg er wel voor dat hij me ook af en toe meeneemt voor een ritje!

Oh ja, nog iets anders: ik heb sinds kort mijn eigen profiel op facebook! Joepie! :)Smile Zitten jullie ook op facebook? Dan moet je me toevoegen hoor! Vandaag hebben we alle foto’s van mij van de afgelopen maanden er op gezet... Wel 90 foto’s! In Thailand en Maleisië en Indonesië en Cambodja en Vietnam. Je hoeft geen lid te zijn van facebook om de foto’s te bekijken, dus iedereen kan ze nu zien! En dan zie je waar we allemaal geweest zijn. Ze staan op:
http://www.facebook.com/album.php?aid=71580&id=579593463&l=171ab1577a en
http://www.facebook.com/album.php?aid=71594&id=579593463&l=ea2cc021af .

Veel kijkplezier, ik hoop dat jullie de foto’s leuk vinden!

Ok, dat was het voor deze keer. Geniet van het mooie weer, en tot ziens! Ik hoop dat jullie hier een keertje op bezoek komen. En in augustus komen wij als het lukt met zijn drieën naar Nederland, dan kunnen we natuurlijk ook bijkletsen.

Liefs,
Tatou

1 comment:

  1. Eerdere reacties:


    Marlies:

    Hai Tatou,

    Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Fijn dat het je zo goed bevalt in Vietnam.
    Weet je nog dat ik vorig jaar in Londen je heb leren kennen in het museum?

    groetjes Marlies


    Tatou:

    Hi Marlies,

    Nee in het museum ontmoette je Don, de glyptodon. Hij is mijn opa! Maar we lijken wel een beetje op elkaar.
    Mij heb je ontmoet bij Aike thuis.
    Hoe gaat het met jou?

    x Tatou


    Wim:

    He, mooie foto's, eindelijk! Dat was genieten. Brompje was zeer onder de indruk en ook wel een beetje jaloers.


    Dea:

    Hi Tatou,
    Verhalen zeggen véél, maar met foto's erbij is het nog mooier!! Blijf genieten en gr aan Aike, en Nhung natuurlijk.
    Fijne 2e paasdag. Straks komen S/H en M/D hier brunchen, heerlijk in de tuin met dit mooie weer.
    Lieve groeten van ons.


    Marina:

    Wat een mooie foto's!!

    Veel plezier nog een geef Aike maar even een dikke knuffel.

    Liefs!


    Stella:

    Hoi Tatou! Wat een mooie foto's, je bent al op veel plaatsen geweest! Bijzonder hoor. Harmen en ik vonden het erg leuk om te zien. Geniet er nog van daar en heel veel groetjes voor jou, Aike en Nhung! Wie weet zien we elkaar in augustus wel.
    Hoop dat je niet misselijk bent geworden van het chocolade eten met pasen ;)
    DAAAAAG!
    Liefs Stella en Harmen.

    ReplyDelete