Friday 17 September 2010

Pasta met garnalen-kokossaus

Ik kook niet vaak met recepten. Als ik ze al gebruik dan is het louter ter inspiratie. Ik ben te eigenzinnig en ongedisciplineerd om stap voor stap de voorschriften te volgen. Ovengerechten vormen de uitzondering op de regel, omdat ik daar weinig ervaring mee heb, maar met soepen, sauzen en salades ga ik lekker mijn eigen gang.

Vaak gebruik ik helemaal geen recept, en volg ik gewoon mijn eigen gevoel. Koken is voor mij een intuïtieve bezigheid. Soms valt het resultaat tegen, vaak is het acceptabel, soms is het echt goed. Het leuke van koken vind ik in elk geval dat je continu opnieuw dingen uit kunt vinden. Als ik iets lekkers in elkaar draai onthoud ik meestal wel de grote lijnen, maar niet de precieze stappen en hoeveelheden. En ik kan het niet nalaten toch elke keer weer te experimenten met nieuwe kruiden of andere ingrediënten dan de vorige keer. Het gevolg is dat het elke keer weer afwachten is wat het resultaat is, ook als ik iets maak dat ik al eerder heb gemaakt.

Als ik voor mijn familie kook doe ik vaak extra mijn best. Soms slaag ik erin iets lekkers te maken. Dan vraagt mijn moeder mij steevast of ik niet voor haar het recept op wil schrijven. Na de maaltijd heb ik daar vaak geen zin in, dus ik mompel wat: uitje fruiten, tomaatje erdoor, ingrediënt zus of zo bijvoegen, kruiden naar smaak. 'Welke kruiden?' vraagt mijn moeder dan. 'Nou gewoon, komijn, kardemom, chilipoeder, wat je lekker vindt,' zeg ik dan bijvoorbeeld. Ik blink dan niet bepaald uit in duidelijkheid, maar dat komt omdat ik vaak zelf niet eens meer goed weet welke kruiden ik gebruikt heb.

Vanavond had ik weer eens succes. Het was je reinste fusion kitchen: Italiaans eten, met een Thaise twist. Ik wil jullie het recept niet onthouden. Mam, doe er je voordeel mee.

------------------------------------------------------

Pasta met garnalen-kokossaus

Voor 2 personen

Benodigdheden:
250 gram pasta naar keuze (penne, farfalle of tagliatelle)
ca. 150 gram kleine garnalen
200 ml kokosmelk
1 ui
een paar teentjes knoflook
8-10 zongedroogde tomaatjes
100 gram crème fraîche
bosje verse dille (of evt. gedroogde)
limoensap (of evt. citroensap)
gemengde Italiaanse of Provençaalse kruiden
witte wijn
vissaus (Thaise of Vietnamese)
gemalen citroengras (=sereh)
chilipoeder
zout
peper
olie

- Snij de ui, zongedroogde tomaatjes en knoflook fijn. Fruit de ui (met zout, peper en een beetje chilipoeder) een paar minuten in de olie. Voeg de tomaatjes en knoflook toe en bak korte tijd mee.
- Kook ondertussen de pasta.
- Voeg kokosmelk en crème fraîche toe aan de ui en tomaatjes. Doe er een scheutje limoen-/citroensap en witte wijn (niet meer dan 50 à 100 ml) bij. Verhit op zacht vuur.
- Voeg de citroengras toe en kook mee. Verse citroengras is ideaal, maar gemalen is ook prima. Wees niet te zuinig met de gemalen citroengras. Als je verse gebruikt vergeet dan niet het er voor het serveren uit te halen.
- Snij ondertussen de dille fijn. (In plaats van dille kun je ook verse basilicum gebruiken; je krijgt dan wel een ander gerecht. Misschien is dat zelfs nog wel lekkerder, maar ze hadden het vandaag niet in onze supermarkt. Dille is in elk geval ook lekker. En het smaakt ook nog goed als het gedroogd is, in tegenstelling tot basilicum dat veel van zijn smaak verliest.)
- Voeg de garnalen toe en kook ze even mee. Doe ook de vissaus er bij en roer goed door. N.B. Vissaus is sterk van smaak: een heel klein scheutje is genoeg!
- Voeg op het laatst de kruiden toe en roer ze kort door de saus. Serveer dan de pasta met de saus erop.
- Als bijgerecht kun je er een lekkere salade bij doen. Eet smakelijk!

P.S. Variëren mag!

No comments:

Post a Comment