Tuesday 9 December 2008

Grote verwachtingen

Het is bijna zover. Mijn reis staat op het punt van beginnen. Morgenochtend vertrek ik met mijn ouders naar Düsseldorf, om nog even te genieten van een middagje Weihnachtsmarktvertier en een paar smakelijke bekers glühwein. De ochtend daarna stap ik op het vliegtuig, om naar Thailand te gaan.

Ik moet nog veel doen. Er moet nog een tas ingepakt worden en er moet nog een onderzoeksvoorstel afgerond worden. Geen lang verhaal dus, deze keer. Slechts een hartelijke groet. Ik hoop dat iedereen die dit leest een mooie winter heeft, en ik hoop iedereen in de loop van het komende jaar weer in goede gezondheid te ontmoeten. Ik zal jullie missen.

Tien jaar geleden ging ik voor het eerst alleen op reis. Ik had nog nooit gevlogen en was nog nooit buiten Europa geweest, maar ik had me in een avontuurlijke bui opgegeven voor een Japans uitwisselingsprogramma. Ik was vol van de borrelende zenuwen en voorpret. Op een gegeven moment zei een cynische klasgenoot tegen me: 'Als je er zoveel van verwacht, kan het alleen maar tegenvallen.' Tja, wat moet je nou met zo'n uitspraak? 'Als ik niet zulke verwachtingen had gehad, had ik me nooit hiervoor opgegeven,' zei ik maar. Uiteindelijk bleek Japan heel anders te zijn dan ik had verwacht. Veel mooier, vreemder, intenser en echter.

Ook nu koester ik grote verwachtingen. Ik weet dat de reis uiteindelijk heel anders zal verlopen dan ik verwacht, maar ik zie er naar uit. Natuurlijk ben ik bang: voor ziekte (het hoofdstuk over gezondheid in de Lonely Planet leest als een waar horrorverhaal), voor een verkeersongeluk, en een klein beetje voor eenzaamheid. Maar uiteindelijk vertrouw ik op mezelf, op de ander, op God en de Boeddha. Ik denk dat ik een mooie en leerzame tijd tegemoet ga.

Om u een indruk te geven van mijn verwachtingen heb ik hieronder enkele foto's geplaatst.

We spreken elkaar snel.

1 comment:

  1. Eerdere reacties:


    Marina, 9 december 2008:

    Hey lieve Aike,

    Ik wens je heel veel plezier, succes en mooie momenten. Geniet ervan en laat ons meegenieten!

    Zal vaak even aan je denken. Wil je een mooie kaart sturen voor in mn wc? ;)

    Heel veel liefs van hier.
    Dikke kus!!


    Merel, 9 december 2008:

    Heeeeel veel plezier!! Laat ons af en toe weten wat voor avonturen je beleeft en maak maar veel mooie foto's :)
    Groetjes Merel


    Roel en Dea, 9 december 2008:

    Lieve Aike,
    We wensen je ontzettend veel plezier, ik heb een beschermengeltje gevraagd om met je mee te reizen. Tot een volgend bericht.
    Liefs van ons.


    Linda R, 9 december 2008:

    Lieve Aike,

    het wordt vast een mooie reis met onvergetelijke ervaringen. Ik zie je weer als je terugbent.
    Moge de Geest van Kosmikos met je zijn.

    Liefs, Lin

    ReplyDelete